Friday, July 20, 2012

Ronda-ronda area CORE ZONE.

updated.....


Kebetulan bila ada BFF balik "kampung" halaman tercinta yakni Pulau Pinang ku nan indah. Mula la nak planning untuk macam-macam activity lawatan sambil belajar. Nama ja dok Penang, tapi setiap inci pulau tak habih nak explore. So, bila sorang BFF balik, sorang lagi BFF bagi green lite nak keja separuh hari. Smua jadi PASS! Jom, redah! Tapi hati tak best jugak sebab sorang lagi BFF 'The Baskinians' kena keja sebab suka habiskan A/L dengan suka-suka hati sampai tinggai sikit. :D Masa nie la baru nak terfikir adoi nak simpan cuti untuk raya lagi. Kuangkuangkuang. Takpa lah! Nanti kita angkut smua geng pi explore lagi Core Zone, Buffers Zone yang belum abis ditemui. :))  

Ok. Our exploring starts from LOVE LANE. Wah...nama yang sangat sedap kan? Dari mana dapat nama nie ek? Mesti ada kisahnya kan? Tapi bole tak kalu cakap malas nak Google. Hihihi. 
Ada yang putus cinta ke? Tapi nampak ceria ja? *confius* ;)

Actually, Love Lane terletak didalam lingkungan kawasan Georgetown. Kat sini memang terdapat banyak bangunan yang telah pun diikhtiraf sebagai Unesco World Heritage Site. Untuk kali nie, bukan nak cakap or tunjuk gambar² bangunan yang ala Chinese-English Colonial tu, tapi nak tunjuk beberapa arts sculpture yang telah menarik perhatian kami. Nampak macam dilukis di dinding-dinding. Tapi sebenarnya ia dibuat daripada besi. Kebanyakan dari arts scuplture nie akan menceritakan tentang kehidupan masyarakat Pulau Pinang khususnya. 
@Muntri St.
@Victoria St.
@Armenian St.

Tetiba lepas best-best makan Tandoori Chicken Nan Cheesy Garlic, hujan turun dengan lebat dan lebatnya. Lepas tu, jumpa beberapa lagi arts scuplture tapi tak dapat amik gambar sebab hujan. Sobsob. Macam nak suruh datang lagi ja. Hikhihk. Maybe lepas raya la kot. Bulan puasa penat nanti dahaga. Hehehe. Bole cakap camtu? 
Ok layankan jugak beberapa keping gambar murals arts yang kami terserempak juga. Super Awesome! Penang ja ada ... :))
@Muntri St.
@Red Garden, Upper Penang Road.

Pic² di bawah saja Aku selitkan skali. Lepas pegi berpotosut ritu yang mula rasa nak menjejak lagi Streets Arts yang ada kat Penang nie.

Smua street arts yang ada kat sekitar Core Zone & Buffer Zone adalah bersempena dengan Georgetown Festival 2012 (15 June- 15 July). Lukisan-lukisan itu dilukis oleh seorang Pelukis Jalanan muda yang bernama Ernest Zacharevich yang berasal dari Lithuania. Mat Salleh hensem nie lah yang telah transformed jalan-jalan kat Penang nie dengan interactive murals arts dia yang cool giler! 

@Armenian St.
Antara yang femes 'couple of cheeky children riding on a bicycle'. Gabungan lukisan cat & objek betul. So cute kan?

Nampak Dino x? Bukan Hipo tau!



Okeh! Tats All Folks! Nak shut down dah. Ngantuks sudah. Bye.


No comments:

Post a Comment